Västergötland 2019

Vi startade i strålande solsken den 15 maj på Frölunda Torg. Givetvis fick vi lite godis (som vi var vana från barndomens resor) att suga på under färden innan vi kom till Vårgårda där vi drack kaffe med fralla.

I bussen

Emun

Färden gick sedan vidare till en strutsfarm i Gökhem, där Michael guidade oss och berättade om sina emun och strutsar. Vid ett tillfälle höll han både en strutsunge och ett strutsägg, tappade ägget som gick i kras. Ett ägg motsvarar 12 hönsägg, och är mycket proteinrika. Annars kan man lägga ett ägg på gräset, stå på det utan att det går sönder.

Strutsar

Motsvarar 12 hönsägg

Vi åkte därefter bara någon km, tittade på "Konstverk i ved". Det är två svågrar som varje vinter får hemkört lass med trästammar, sågar och hugger under våren till lämplig storlek och tidigt på våren bygger upp efter ett tema olika byggnader med passande innehåll.

Konstverk i ved

I år var temat politik, där Stefan Löfven satt i biljettluckan och tog inträde till sin Cirkus. Olika politiker satt i andra hus. En bank berättade att de upphört med sin verksamhet, hade startat en tvättfirma med tvätt, bl a sedlar, hängande utanför.

Stefan i kassan

Cirkus

Svågrarna tog inget inträde men hade en sparbössa så man kunde lägga en slant i den. Förra året var där över 6.000 besökare, de hade fått in 54.000 kr som sedan skänktes till Barncancervården.

Penningtvätt på tork

Nu var vi ordentligt hungriga så resan gick till "Lumber & Karle" i Kvänum, där vi åt en mycket rikt tilltagen buffé i vacker miljö. Nu var vi mätta och belåtna, resan till "Knäck & Bräck" i Östra Tunhem, där ägarinnan kom ut till bussen och berättade om tillverkningen. De bakar gammaldags mjöl såsom Dinkel och Spel. Givetvis inhandlade vi deras olika sortiment innan vi började resan hemåt.

Fika på Lilla Ön

Birgit hade gett oss tipslapp med kluriga frågor, som nu rättades. Dessutom hade vi allsång så resan, Evy berättade och sjöng så gick fort till "Lilla Ön i Floda" där vi drack vårt eftermiddagskaffe med mazarin i den vackra trädgården och som dessutom var ett Elvis museum.
På hemvägen hade vi dragning på vårt lotteri med många vinster samt resten av godiset.